Laima Geikina: IZM piešķirtais finansējums skolotāju slodžu sabalansēšanai ir nepilnīgs un nepietiekams
Šodien Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas sēdē deputāti, skolu pārstāvji un Domes Izglītības, kultūras un sporta departaments skaidroja situāciju par sabalansēto pedagogu darba slodzes ieviešanu izglītības iestādēs, atalgojumu un problēmām ar kādām saskarās Rīgas skolas.
“Skolotājiem ir jābūt novērtētiem un cieņpilni atalgotiem. Atlīdzības sistēmai jābūt skaidrai, ērtai, direktoriem un pedagogiem saprotamai. Sarežģītā atlīdzību sistēma ir jāpārskata un beidzot jāmaina, lai novērstu dažādās likmes par slodzi un citus apstākļus, kas padara šo procesu smagnēju un necaurskatāmu skolām. Skolotāju algas ir jāpalielina, tāpēc nav pieņemams, ka daļa Rīgas skolotāji saņēmuši mazāku atalgojumu nekā iepriekš, ja kopumā valsts ir palielinājusi finansējumu pedagogu darba samaksai. Aicināsim IZM uz konkrētu un operatīvu rīcību, piedāvājot mūsu risinājumus.”
Komitejas sēdē tika secināts, ka pašvaldība nav pietiekami informēta, kādā veidā tiek aprēķināta viena skolēna izmaksa, kas ir pamats, finansējuma nonākšanai skolās. Komitejā izskanēja aicinājums IZM skaidrot, kādā veidā tiek veikti sabalansētas slodzes aprēķini, vai arī atzīt, ka šis jaunais sabalansēto slodžu modelis, viena bērna izmaksu aprēķins, nerisina jautājumu pēc būtības. Situācijā, kad skolās trūkst pedagogi, pat 2%, kuriem algas ir samazinājušās, ir ievērojams skaits. It īpaši Rīgā, kas cieš no nevienlīdzīgas attieksmes reģionālā koeficienta parēķina jomā.
Lai Rīgas pašvaldības skolas slodžu sabalansētību varētu izpildīt pilnā apmērā, komitejā tika secināts, ka IZM piešķirtais finansējums ir nepilnīgs un nepietiekams. Tādēļ Rīgas situācija jārisina vismaz trīs virzienos – jāievieš jauns, vienkāršs un skaidrs, visām iesaistītajām pusēm saprotams, finansēšanas modelis; sākot jau ar 2024. gada 1. janvāri. Rīgai piemērotais reģionālais koeficients jāpielīdzina pārējo Pierīgas pašvaldību koeficientam; proaktīvi jārīkojas jaunu pedagogu piesaistei, jo slodžu izlīdzināšanas process, iespējams, rezultēsies vēl lielākā pedagogu trūkumā.