Latvijas skolās bērniem ir jāiemācās trīs valodas, lai viņi un mūsu valsts būtu konkurētspējīgi pasaules līmenī. Tāds ir Kustības Par! redzējums par valodām Latvijas skolās, atbildot uz nacionālkonservatīvo politiķu plānu, kas paredz izglītību tikai vienā – valsts valodā.
“21. gadsimta līderus nevar izaudzināt ar 19. gadsimta metodēm,” saka Kustības Par! vadītājs Daniels Pavļuts. Viņš uzsver, ka daudzvalodība ir Latvijas cilvēku globālās konkurētspējas vērtība. Tāpēc ir jāveicina atsevišķu mācību priekšmetu apguve arī svešvalodās.
Kustība Par! uzskata, ka Latvijas tautu šķeļ nevis mācību valoda, bet gan bērnu sadalīšana “latviešu” un “krievu” skolās, kas turpina atražot nošķirtas kopienas.
Kustības valdes apstiprinātā nostāja uzsver, ka visiem bērniem skolā jāmācās kopā un mācībām pamatā jānotiek latviešu valodā. Mazākumtautību bērni var mācīties dzimto valodu, kultūru un vēsturi dzimtajā valodā, bet visiem bērniem ir jābūt iespējai vairākus priekšmetus apgūt divās valodās.
Vairāku valodu prasmes ir Latvijas cilvēku globālās konkurētspējas avots. Tāpēc, līdzās latviešu valodai ir jāveicina atsevišķu mācību priekšmetu apguvi svešvalodās. Piemērām, programmēšanu angļu valodā.
“Ir nevis jāizskauž citas valodas no izglītības, bet gan jānodrošina vienlīdz labi izglītības rezultāti un iespējas visu tautību bērniem,” uzskata Pavļuts.
Valstij jāiesaistās arī bērnudārzu pārveidošanā, lai tajos būtu latviešu un, ja nepieciešams, bilingvālas grupas. “Visu tautību bērniem dārziņos ir jājūtas ērti no pirmās dienas un pēc to pabeigšanas jāspēj uzsākt skolas gaitas latviešu un dzimtajā valodā,” uzsver Pavļuts.
Vienota izglītības sistēma ir jāsasniedz ar ar cilvēcīgiem un saprātīgiem soļiem, ņemot vērā visu tautību ģimeņu viedokli.