Jānis Meirāns par sabiedriskā transporta vīziju 2030 Aktualitātes, Fakti, Jaunumi, Viedokļi
18.08.2020

Jānis Meirāns par sabiedriskā transporta vīziju 2030

Jānis Meirāns, Attīstībai / Par! + PROGRESĪVIE Rīgas domes deputāta kandidāts

Esošais Rīgas Satiksmes maršrutu tīkls ir novecojis – tas nav mainījies gandrīz 20 gadus un nenodrošina kvalitatīvu pakalpojumu rīdziniekiem un pilsētas viesiem.

Man ir skaidrs rīcības plāns par nepieciešamajām izmaiņām sabiedriskā transporta maršrutu tīklā Rīgā, lai tas beidzot kļūtu par 21. gadsimtam atbilstošu, kā arī piedāvātu ērtu un kvalitatīvu satiksmi pilsētā.

Galvenie principi, kuros būs balstīts nākotnes Rīgas sabiedriskā transporta maršruta tīkls:

1. Sliežu transports (tramvajs un dzelzceļš) kalpo par sabiedriskā transporta pamatu – tas veido maģistrālo tīklu ar ātru un regulāru augstas kapacitātes satiksmi, tas nedublējas ar citiem transportiem. Tā pieturas ir integrētas ar pārējiem transporta veidiem un nodrošina ērtu pārsēšanos.

2. Maršrutu tīkls ir loģisks, skaidrs un saprotams.

3. Autobusu un trolejbusu satiksme ir paredzēta nokļūšanai līdz maģistrālajam transportam tīklam. Tas nedublējas ar citiem transporta veidiem un nerada sastrēgumus pilsētas centrā.

4. Maršrutu tīkls savieno visas apkaimes, ne tikai nodrošina nokļūšanu centrā.

5. Tīkls ir sadalīts nevis pēc transporta veida, bet pēc servisa līmeņa. Transporta kursēšanas biežumu nosaka tā veids:

  • maģistrālie savienojumi kursē ar 5-15 minūšu intervālu,
  • savienojošie maršruti ar 15-20 minūšu intervālu,
  • sociālie maršruti ar 30-60 minūšu intervālu.

Dzelceļa tīklam un sabiedriskajam transportam jādarbojas kopā

Ievērojot šos principus, jaunā Rīgas sabiedriskā transporta maršrutu shēma tiks veidota balstoties sliežu transporta sniegtajās priekšrocībās – ātrs, regulārs un lētāks transporta veids.

Pēc 2023. gada tiks nodrošināta sinerģija ar Latvijas Dzelzceļš tīklu – atjaunotajām pieturām Rīgā, jauno dzelzceļa maršrutu uz Bolderāju un jaunajiem elektrovilcieniem, kas ļaus daudz sekmīgāk integrēt to pilsētas sabiedriskā transporta tīklā.

Tiks izveidoti vairāki jauni pilsētas nozīmes sabiedriskā transporta satiksmes mezgli (skat. attēlu):

  • Ziepniekkalnā “Zemgales mezgls”,
  • Krasta masīvā “Latgales mezgls” – ap staciju Škirotava,
  • “Vidzemes mezgls” – jaunveidojamā stacija Alfa,
  • kā arī attīstīts “Kurzemes mezgls” – stacija Imanta.

Tiks izveidota mūsdienīga un ekonomiski izdevīga tramvaju satiksme

Tiecoties pēc maksimālas atdeves uz pašvaldības ieguldījumiem, tuvākajā nākotnē ielu dzelzceļu attīstība primāri vērsta uz jau esošā, morāli novecojušā tīkla papildināšanu un efektivitātes palielināšanu, nevis nesaistītiem milzu investīciju projektiem. Piemēram, Purvciema un Pļavnieku gadījumā šobrīd lietderīgāk ar mazākiem ieguldījumiem izveidot kvalitatīvu ātrgaitas trolejbusu satiksmi, kuru ilgtermiņā var nomainīt ar tramvajiem.

Esošās perspektīvās tramvaju līnijas tiks pilnveidotas, nodrošinot no sastrēgumiem brīvus sliežu ceļus, gudros luksoforus ar tramvaja prioritāti un modernas pieturas ar augstajām platformām.

Bet atsevišķās vietās līniju trases tiks mainītas vai papildinātas ar atzariem un pagarinājumiem, sekojot pēdējo 100 gadu laikā notikušajām izmaiņām pilsētas attīstībā:

1. Jaunas tramvaju līnijas vedīs uz Iļģuciema daudzstāvu apbūvi un Šķirotavu, potenciāli arī Juglu-3.

2. Moderns tramvajs nu savienos Ziepniekkalnu, jauno Torņakalna staciju un LU Akadēmisko centru, balstoties uz esošo 10. tramvaja maršrutu.

3. Stacijas laukumā tiks izbūvēts tiešs tramvaja savienojums ar Centrālo staciju, kas ļaus ērti pārsēsties no pilsētas un starppilsētu vilcieniem.

4. Tramvaja rentabilitāte tiks palielināta Āgenskalnā un Sarkandaugavā, izbūvējot sliedes Bāriņu ielā un potenciāli slēdzot mazāk noslogotos posmus vai nodrošinot biežāku satiksmi saīsinātā maršrutā.

5. Papildus šīm izmaiņām infrastruktūrā, tiks mainīts arī tramvaju maršrutu tīkls, nodrošīnot parocīgu satiksmi cauri pilsētas kodolam – Pārdaugavas iedzīvotāji tagad varēs nokļūt arī kur tālāk par Vecrīgu.

6. Turklāt jauna gājēju pāreja Prāgas ielā ļaus pasažieriem ērti sasniegt Centrāltirgu no 13. janvāra ielas, neliekot tramvajiem mest liekus līkumus.

Autobusu un trolejbusu tīkls

Autobusu un trolejbusu tīkls nodrošinās savienojumus ar sliežu transporta mezgliem un tiem piesaistītajiem radiālajiem maršrutiem, kā arī nodrošinās tiešos savienojumus starp apkaimēm (skat. attēlā):

Ko šī plāna realizācija ļaus mainīt?

  1. Ievērojami samazināt Rīgas Domes dotāciju par sabiedriskā transporta sistēmas nodrošināšanu,
  2. atvieglot pilsētas centru no autosatiksmes,
  3. uzlabot mobilitātes iespējas rīdziniekiem un pilsētas viesiem, tajā pašā laikā ļaujot saglabāt esošās atlaides tām pasažieru kategorijām, kurām tas ir būtisks atbalsts viņu ikdienas gaitās.

Ja Tu arī uzskati, ka Rīga ir pelnījusi kvalitatīvāku, ērtāku un lētāku transporta sistēmu, tad 29.augustā balso par Attīstībai/par un Progresīvie kopīgo sarakstu un mani, Jāni Meirānu, kandidātu Nr.42.

Rīgas sabiedriskā transporta maršruta tīkla vīzija 2030 tapusi sadarbībā ar


Back to top