Kustība “Par!” brīdina par riskiem ostu pārvaldībā: aicina noteikt stingrākus kritērijus pašvaldību pārstāvjiem Aktualitātes
16.05.2025

Kustība “Par!” brīdina par riskiem ostu pārvaldībā: aicina noteikt stingrākus kritērijus pašvaldību pārstāvjiem

Kustības “Par!” valde un Ventspils nodaļa aicina valdību un Saeimu apzināties un mazināt riskus, atjaunojot pašvaldību pārstāvniecību Ostu padomēs, kā to paredz sagatavotie grozījumi Ostu likumā.

“Pieredze ostu darbā visā Eiropā rāda, ka nav iespējama līdzsvarota attīstība bez pašvaldība iesaistes”, komentēja “Par!” Venstpils nodaļas vadītāja Anželika Uminska- Jurševica. “Taču, atjaunojot pašvaldību līdzdalību, svarīgi neuzkāpt uz vecajiem grābekļiem. Ventspilī pastāv augsta iespējamība, ka darbam ostā virzīs kandidātu, kuru turpina kontrolēt sankcionēta un krimināli apsūdzēta persona. Tas var apdraudētu ostas darbību, tāpēc aicinam Saeimu izslēgt šādu iespēju ar likuma spēku.”

Pirms pieciem gadiem – 2020. gadā Ventspils ostā valsts veica straujas radikālas pārmaiņas reaģējot uz to, ka ASV sankciju sarakstā iekļāva pašvaldības deputātu un Ventspils Brīvostas priekšsēdētāju Aivaru Lembergu. Valsts pārņēma pilnīgu kontroli pār Ventspils ostu, jo ostai draudēja pilnīga paralīze, ja tā turpinātu būt saistīta ar ASV sankcijās iekļautu personu. 

“Ostu profesionālas pārvaldības jautājums ir bijis karsts kartupelis Latvijas politikā kopš 2000. gadu sākuma. Latvijas ostu ilgstoša politiska un resoriska pārvaldība ir bremzējusi attīstību, no līderēm Baltijā padarot par iedzinējām. Profesionāļu trūkums ostu stratēģiskā vadībā ir kavējis savlaicīgi pieņemt lēmumus par jaunu biznesa modeļa attīstību, nepaļaujoties uz agrāk ienesīgo Krievijas un 90. gadu tradicionālo kravu pārvadājumiem”, komentēja Kustības “Par!” 13.Saeimas deputāte un labas pārvaldības eksperte Inese Voika.

Kustība “Par!” atbalsta Satiksmes ministrijas izvirzītos Ostu padomes locekļu atlases principus, kas dod nodrošināt profesionālu, nevis kā līdz šim – resorisku un politisku, ostu stratēģisko vadību. Tomēr likumā nepieciešami precizējumi, lai valsts un pašvaldību pārstāvjus nozīmētu līdzvērtīgā procesā un pēc vienotiem kritēijiem.

Ņemot vērā ģeopolitiskos apdraudējmus reģionā, Kustība “Par!” aicina Saeimā, izskatot Ostu likumu, noteikt papildus kritērijus pārstāvju darbībai ostu padomēs, kas mazinātu korupcijas un reputācijas riskus, un nodrošinātu ostu vadības spēju piedalīties valstiski svarīgu drošības jautājumu risināšanā. 

Rosinām ļaut ieņemt amatu Ostas padomē personai:

– kurai nav saistību ar sankcionēto personu;

– ir augstākās kategorijas atļauju darbam ar valsts noslēpumu; 

– ir laba reputācija.

Šobrīd valdības piedāvātajā likumprojektā ir noteikti vairāki kritēriji, kas palīdzēs atlasīt profesionālus kandidātus. Tie jāizvēlas atklātā konkursā, un nevarēs būt saistīti ar amatiem politiskās partijās. Uzskaitījumā šobrīd aizmirsti, bet būtu iekļaujami, politiskos vēlētos amatos domē vai Saeimā esošie, jo tieši pašvaldību deputātu darbība ostu valdēs līdz šim ir radījusi visvairāk kritikas. 

Ostas likuma grozījumi nosaka, ka Ostas padomē būtu četri pārstāvji – divi no valsts, ko nominē satiksmes un ekonomikas ministrs, un divi no pašvaldības. Izšķirošā balss būtu satiksmes ministra pārstāvim. Atbalstāmi, ka izšķirošais vārds ir pārstāvim — valsts pārstāvim, jo tieši satiksmes ministra vadītājā Ostu padomē (kur arī ir pašvaldības un ostu pārstāvji) veido kopēju valsts politiku ostu pārvaldībai.

Kustība “Par!” sagaida raitu likuma grozījumu izskatīšanu Saeimā, jo ostu pārvadības uzlabojumi ir vitāli svarigi valsts konkurētspējai. Tomēr, cik saprotams, no valdībā esošās ZZS nostājas, kas neatbalstīja grozījumus, diskusijas Saeimā nebūs vieglas. 

Kustība “Par!”  konkrētus likuma grozījumus Ostu likumā, konsultējoties ar Satiksmes ministriju, nosūtīs Saeimas atbildīgai komisijai.


Back to top