Attālinātās mācības skolās nebija kāda ar inovācijām apsēsta reformatora eksperiments, bet tika ieviestas kā atbilde Covid-19 radītajām epidemioloģiskajām briesmām. Tomēr krīzes rezultātā Latvijas izglītības sistēmā notiek sava veida eksperiments, kura pieredze būtu jāizmanto, nevis pēc ārkārtas situācijas beigām jāatstāj novārtā un vienkārši jāaizmirst.
Izglītības sistēmu jau šobrīd jāsāk gatavot tam, lai šīs krīzes laikā gūtās mācības izmantotu jēgpilni, un tas var ietvert vairākus būtiskus soļus:
Mums ir paveicies, ka tieši no šī gada gada 1. septembra skolās plānots ieviest jaunu saturu un kompetenču izglītību. Tagad skolas un skolotāji jau ir apbruņoti ar daudz skaidrāku priekšstatu par to, kā īsā laikā var kardināli mainīt pieeju mācībām, turklāt diezgan efektīvi – saskaņā ar “Edurio” aptauju lielākā daļa jeb 86% skolotāju uzskata, ka ārkārtas situācijā turpināt mācības attālināti izdodas diezgan labi vai pat ļoti labi. Arī nākotnē, ieviešot kompetenču izglītību, vairāk jāizmanto digitālie rīki.
Labas prakses piemēru apkopošanai un popularizēšanai valstī nepieciešams izveidot platformu, kurā varētu palīdzēt izplātīt veiksmīgākās skolotāju digitālās inovācijas, kas kvalitatīvu pasniegšanu apvieno ar atgriezenisko saikni. Vienreizēja piemaksa pie atalgojuma tiem pedagogiem, kas ārkārtas situācijā spēja ieviest inovācijas, būtu vēl viens veids, kā motivēt skolotājus meklēt arvien jaunas digitālās pieejas. Valstij tas neizmaksātu pārāk dārgi un parādītu, ka atbalstām skolotājus – digitālos celmlaužus.
Krīze izgaismo arī Latvijas izglītības “neredzamo fronti” – vecāku darbu.
Vecāku izglītības līmenis un sociālekonomiskais stāvoklis ir viens no faktoriem, kas visā pasaulē spēcīgi ietekmē bērnu mācīšanās rezultātus. To regulāri apliecina arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pētījumi.
Šobrīd Latvija ir starp valstīm, kur šī plaisa ir nosacīti mazāka nekā, piemēram, Vācijā vai Austrijā. Lai panāktu, ka tā nepieaug arī nākotnē, mums jāgādā, lai arī mazāk nodrošinātie bērni varētu apgūt digitālās prasmes.
Visbeidzot – valstij, sabiedrībai ir jādomā tālredzīgi. “Edurio” aptaujā secināts, ka mācību līdzekļu un tehniskais nodrošinājums nav pietiekams 11% Latvijas ģimeņu. Tā kā Latvijā iedzīvotāju skaits ir neliels, mums jāspēj šo ģimeņu bērnus nodrošināt ar digitālajām ierīcēm ne tikai ārkārtas situācijā, bet arī turpmāk. Tas noteikti būtu ieguldījums, kas nākotnē atmaksātos.