Mārtiņš Staķis: dzelzceļam jākļūst par sabiedriskā transporta mugurkaulu

Līdz ar Mārtiņa Staķa stāšanos Rīgas domes priekšsēdētāja amatā ir sākusies jauna ēra Latvijas galvaspilsētā. Ir radies pamats cerībām uz arvien ciešāku integrāciju Eiropas sabiedrībā ne tikai vārdos, bet arī darbos – turklāt, sākot ar to, kā un cik caurspīdīgi un godprātīgi strādā pašvaldība. 

Rīgas mēra ieskatā jauna pieeja nepieciešama arī iekšpilsētas un starppilsētu satiksmes sakārtošanai. Drošas velosipēdu novietnes, kvalitatīvs un loģisks veloceļu tīkls no apkaimēm līdz mobilitātes punktiem un vilciens kā starppilsētu sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls – šādi īsumā satiksmes attīstību tuvākajos gados saredz Mārtiņš Staķis.

Dzelzceļa loma pieaugs

Liels daudzums Rīgas tuvumā esošo un arī attālāko pilsētu, apkaimju iedzīvotāju regulāri dodas uz galvaspilsētu darba, mācību vai citu iemeslu vadīti – tā ir tā dēvētā svārsta migrācija. Šīs vietas ar Rīgu savieno dzelzceļa stacijas, un ir tikai loģiski, ka gan pašām stacijām, kā arī iespējām ērti tikt līdz tām no dzīvesvietas ir jābūt pievilcīgām iedzīvotājiem. Labiekārtojot dzelzceļa stacijas un piedāvājot ērtus, alternatīvus veidus, kā līdz tām nokļūt, varam panākt, ka cilvēki ikdienā samazina braukšanu ar privātajām automašīnām. Tas, protams, nozīmē būtiskus ieguvumus – ne tikai nāk par labu videi, bet arī atvieglo ikdienu, redzējumu ieskicē Staķis.

Runājot par alternatīviem veidiem, kā pārvietoties no/uz dzelzceļa stacijām, mērs runā par pārvietošanās tendencēm, kuras pēdējo gadu laikā jau gūst arvien plašāku popularitāti pilsētās – velosipēdiem, elektriskajiem skrejriteņiem: “Pašvaldībām ir nepieciešams gādāt par to, lai Pierīgas apdzīvotajās vietās būtu pieejams kvalitatīvs un saprotams velosipēdu celiņu tīkls, ko var izmantot arī personas, kuras dod priekšroku skrejriteņiem. Ir nepieciešami arī tādi risinājumi kā park&ride, kas mudinātu cilvēkus, kuri tomēr izvēlas mērot daļu ceļa ar privāto automašīnu, atstāt to drošā vietā un tālāk līdz galamērķim pārvietoties ar sabiedrisko transportu. Vilciens kā satiksmes mugurkauls – tā ir arī prioritāte valsts līmenī, kuru ir izvirzījusi Satiksmes ministrija. Liels solis pretī šādai satiksmes realitātei Rīgas tuvumā būs jaunie vilcieni, kurus gaidām uz 2023. gadu. Būs iespēja regulāri nodrošināt biežākus un ērtākus savienojumus ar Rīgu. Tādēļ ir jāsaprot, ka līdz tam nepieciešams sakārtot saistīto infrastruktūru un piedāvāt iedzīvotājiem iespējas komfortabli nonākt līdz vilciena stacijām.”

Bez steigas un laikā

Mobilitātes punkti – vietas, kur notiek pārsēšanās no viena transporta veida uz citu – šādā sistēmā spēlētu būtisku lomu, norāda Staķis. 

Padarot pārvietošanos ar vilcienu pievilcīgāku un populārāku, arī jāparūpējas, lai cilvēkiem būtu dažādas iespējas tikt līdz vēlamajam vilciena reisam. Park&ride stāvlaukumi ir risinājums tiem, kuri līdz vilcienam brauc ar savu auto, drošas, slēgta tipa velosipēdu novietnes attiecīgi iedrošina velosipēdistus, bet vienlaikus pašvaldībām ir jāparūpējas par to, lai iekšpilsētas sabiedriskais transports būtu sinhronizēts ar vilcienu grafiku – lai iedzīvotājiem, kuri jebkādu apsvērumu dēļ neveic ceļu ar auto vai citu personisko transportlīdzekli, būtu maksimāli vienkārši ar pilsētas sabiedrisko transportu laikus tikt līdz stacijai. 

Sabiedriskā transporta grafikiem jāļauj cilvēkam bez steigas atbraukt, paķert kafiju un nesteidzīgi doties uz vilcienu. Nevis izvēlēties būt stacijā stundu ar pusi iepriekš vai braukt vēlāk, zinot, ka praktiski nav iespēju paspēt vēlamajā laikā. Rīgas uzdevums ir padarīt savienojumus pilsētā labākus, un Rīga uz to arī iet.”

Politisko prioritāšu jautājums

“Tiks pārskatīts sabiedriskā transporta maršrutu tīkls un uzlabota integrācija ar dzelzceļu. Taču tuvākajām pašvaldībām, tostarp Jūrmalai, Jelgavai, Mārupei, Tukumam, arī šie ceļa sākumposmi jāpadara ērtāki, drošāki un attiecīgi arī pievilcīgāki nekā ikdienišķa braukšana uz Rīgu ar privāto automašīnu,” pauž Rīgas mērs.

Staķis norāda, ka jautājums par šādas pārkārtošanas izmaksām patiesībā ir tikai politisko prioritāšu jautājums: “Labuma no tā visa pietiktu, lai attaisnotu šādu pašvaldību līdzekļu izlietošanu, un potenciālie ieguvumi ir acīmredzami. Šis tik tiešām galvenokārt ir jauno, gaidāmo novadu pašvaldību sasaukumu prioritāšu jautājums.”