Golubeva: Īpašajiem bērniem būs īpašs atbalsts Aktualitātes, Fakti, Jaunumi, Viedokļi
01.10.2020

Golubeva: Īpašajiem bērniem būs īpašs atbalsts

Bērniem ar īpašām vajadzībām turpmāk būs nodrošināts atbalsts skolā, jo valsts un pašvaldība veiks agrīnu attīstības izvērtējumu. Balstoties uz rezultātiem, bērnam tiks piemeklēts profesionāls atbalsts mācībās. Šādu inciatīvu panāca Marija Golubeva, “Attīstībai/Par!” Saeimas deputāte un Kustības Par! valdes locekle.

Bērniem būs tiesības uz diviem dažādiem izvērtējumiem:

1) agrīns attīstības izvērtējums 1.5 – 3 gadu vecumā, kuru veiks ģimenes ārsts,
2) speciālo vajadzību izvērtējums 5 gadu vecumā pirms obligātās izglītības uzsākšanas, kuru veiks mācību iestāde.

Balstoties uz speciālo vajadzību izvērtējuma rezultātiem, mācību iestādei būs jānodrošina bērnam piemērots individuāls atbalsts.

Šis pasākumu kopums ļaus savlaikus atpazīt iespējamus traucējumus un sniegt piemērotu atbalstu, paredz šodien Saeimas 3. lasījumā atbalstītie grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā. Grozījumi stāsies spēkā 2021. gadā.

“Mērķis, ko ar grozījumiem likumā gribam sasniegt, ir vitāli svarīgs, jo dod ikvienam bērnam tiesības iespējami ātrāk saņemt speciālistu konsultāciju un palīdzību. No tā var būt atkarīga bērna dzīves kvalitāte nākotnē,” uzsver deputāte un mūsu valdes locekle Marija Golubeva

Līdz šim  Ministru kabineta noteikumi noteica, ka ģimenes ārsts var pielietot rekomendējoša rakstura  bērna attīstības izvērtējuma veidlapu, bet bieži tas arī netika darīts.

Savukārt grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā bērnu vecākiem noteiks valsts garantētas tiesības pieprasīt ģimenes ārstam veikt bērna attīstības izvērtējumu un nepieciešamības gadījumā nosūtīt pie attiecīga speciālista.

Veselības ministrija grozījumus atbalsta un ir gatava izstrādāt jaunu, vienkāršāk pielietojamu iespējamo problēmu noteikšanas metodiku, kā arī nodrošināt ģimenes ārstu papildus apmācību.

Precīzi dati par bērnu ar kognitīvās un psihoemocionālās veselības traucējumu skaitu šobrīd nav pieejami. Pagaidām vienīgais veids, kā noteikt, ka bērnam ir speciālas vajadzības, ir pedagoģiski psiholoģiskā komisija. Tā ir novecojusi pieeja, tāpat arī komisijas ieteikumi izrietošo problēmu risināšanā, kas ietver diagnozes noteikšanu, slimības koda piešķiršanu, bet tas dažreiz ir iemesls atteikumam uzņemt šo bērnu skolā.

“Valsts uzdevums ir nodrošināt maksimāli labākas iespējas veselības aprūpē, izglītības iegūšanā visiem tās iedzīvotājiem. Tas ietver arī bērnu attīstības traucējumu savlaikus atpazīšanu un, nepieciešamības gadījumā, atbalsta nodrošinājumu katrā individuālā gadījumā, ko bez sistēmiskas pieejas, kuru nosaka likums, praktiski izdarīt nav iespējams,” skaidro deputāte Marija Golubeva.

Marija Golubeva Gribu redzēt Latviju starp Eiropas modernākajām un brīvākajām valstīm. Man ir zināšanas un pieredze, ko varu likt lietā, lai strādātu šim mērķim. Vairāk »
Programma
Mūs satrauc augstā nevienlīdzība, kas īpaši izpaužas nevienlīdzīgās iespējās izglītībā. Nevienlīdzība kavē attīstību – par to arvien skaidrāk liecina pētījumi ekonomikā. Nevienlīdzība nozīmē zaudētus talantus, zemu uzticību valstij un populisma draudus. Mēs negribam dzīvot šādā Latvijā. Tāpēc mūsu politikas mērķis ir taisnīga Latvija.
Visa Programma

Back to top